Metoda integracji sensorycznej w procesie wspomagania rozwoju dziecka.

W dniu 2.03.2016r. w grupie „Pszczółki” odbyło się zajęcie z wykorzystaniem elementów metody integracji sensorycznej.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA
Data : 2.03.2016r. Prowadząca : LUCYNA FABIA Grupa : 3latki Tematyka kompleksowa : „Poznajemy pracę krawcowej” Temat zajęcia : „W pracowni krawieckiej”- zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej z wykorzystaniem elementów metody integracji sensorycznej.
Cel ogólny: poprawa jakości przesyłania i organizacji informacji sensorycznej, tj. tego co jest odbierane przez różne zmysły naszego ciała a następnie wytworzenie odpowiedniej reakcji adaptacyjnej.
Cele operacyjne:
• dziecko reaguje na sygnały dźwiękowe
• dziecko wiruje we wskazanym kierunku, zatrzymuje się na sygnał; próbuje stać bez ruchu
• zna pojęcia przestrzenne : na, nad, za, przed, prawa, lewa
• podrzuca i chwyta kłębuszek
• utrzymuje równowagę
• wykonuje skoki boczne
• turla się po tasiemce
• reaguje na sygnały podczas zabawy ruchowej
• rozpoznaje kolory i figury geometryczne; nazywa je
• zna części ciała
Przebieg zajęcia :
1. „Kolorowe tasiemki” – dzieci biegają w bębenka, na przerwę dzieci zatrzymują się w bezruchu.
2. „Taniec z tasiemką” – dzieci wykonują wiatraczek w prawą stronę – na sygnał zatrzymują się zamykają oczy i przez moment stoją bez ruchu , na sygnał wirują w przeciwnym kierunku.
3. „Tasiemka tu tasiemka tam” – dzieci trzymają tasiemkę w prawej ręce, wykonują ruchy tasiemką wg poleceń n-la : tasiemka nad głową, tasiemka na ziemi, daj tasiemkę za siebie, przed siebie; przekładają tasiemkę do lewej ręki i wykonują kolejne polecenia
4. „Zwijamy włóczkę” – dzieci zwijają włóczkę na kłębek prawą i lewą ręką
5. „Bawimy się kłębuszkami”- podrzucają kłębuszki do góry, do kolegi, toczą po podłodze
6. „Szyjemy na maszynie”- dzieci chodzą po tasiemce stopa za stopą
7. „Zygzaki” – przeskakują przez tasiemkę zygzakiem
8. „Po tasiemce” – turlanie po tasiemce
9. „Guziki do sukienki” – każde dziecko otrzymuje 3 guziki w trzech kolorach. Dzieci biegają po Sali w rytm muzyki ; na przerwę w muzyce kładą jeden guzik na sukience w odpowiednim kolorze. Po usłyszeniu muzyki ponowny bieg , na przerwę kolejny guzik układają na kolejnej sukience itd.
10. Pożegnanie – żegnamy się tymi samymi częściami ciała ( palce , dłonie, kolana, łokcie)

Opracowanie i prowadzenie
Lucyna Fabia